شهادت ۳ مبارز گردان‌های قدس در جنوب لبنان واکنش سوریه به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی شهادت و زخمی‌شدن چندین فلسطینی در حملات جدید رژیم صهیونیستی سازمان جهانی بهداشت: رفح را ترک نمی کنیم | اینجا سوخت فقط برای ۳ روز دیگر وجود دارد واکنش حماس به کشف یک گور دسته جمعی دیگر در بیمارستان الشفا غزه اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند محمد اسلامی: منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به موضع صهیونیستی «المالکیه» (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: تابستان داغی خواهیم داشت حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به دو مقر ارتش اسرائیل جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ کشف سومین گور جمعی در بیمارستان الشفا ارتش روسیه دو روستای دیگر را در اوکراین تصرف کرد دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری شبکه مخابرات خراسان رضوی برای مرحله دوم انتخابات در پایداری کامل قرار گرفت نتایج سفر گروسی به ایران، محور دیدار مدیرکل آژانس اتمی با میخائیل اولیانوف پاسخ حزب‌الله به حملات اسرائیل به جنوب لبنان ۷ نیروی طالبان در انفجار بدخشان کشته شدند
سرخط خبرها

مخالفان استیضاح فاطمی‌امین چه گفتند؟| استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس است+ فیلم

  • کد خبر: ۱۶۱۳۴۰
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
مخالفان استیضاح فاطمی‌امین چه گفتند؟| استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس است+ فیلم
بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، جلسه استیضاح وزیر صمت از صبح امروز در مجلس آغاز شده و در ابتدا موافقان استیضاح به بیان دلایل خود برای استیضاح وزیر صمت پرداختند.

پس از اتمام مدت زمان قانونی نمایندگان موافق استیضاح که طبق آئین‌نامه برای استیضاح یک وزیر دو ساعت استیضاح‌کنندگان، فرصت داشتند، نوبت به مخالفان استیضاح رسید.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است. 

سیدمحسن دهنوی اضافه کرد: قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا کنند که حداکثر یک ساعت وقت دارند و بعد از آقای رئیسی نوبت دفاعیات وزیر می‌رسد که می‌تواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان بدهد. با توجه به این‌که رئیس جمهور می‌خواهد که در جلسه حضور پیدا کند تا وقتی که ایشان تشریف بیاورند وزیر صنعت، معدن و تجارت دفاعیات خود را مطرح می‌کنند.

در ادامه نطق نمایندگان در مخالفت با استیضاح رضا فاطمی‌امین وزیر صمت را می‌خوانید:

میرتاج‌الدینی: دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه) مجلس در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این استیضاح گفت: ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات‌رئیسه مجلس دارم، همه می‌دانند که من تلاش می‌کنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در ۱۱ دوره مجلس هیچ سابقه‌ای وجود ندارد که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

وی با اشاره به استیضاح قبلی وزیر صمت و رأی ۱۸۲ نفر از نمایندگان در مخالفت با استیضاح اضافه کرد: چرا به دلیل برخی مسائل، مجدداً مجلس را در چالش این چنینی قرار می‌دهید؟ اگر استیضاح حق مجلس است که کاملا درست است، اما اجازه دهید مسائل دیگر نیز مطرح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطره‌ای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمی‌توانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد می‌کردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که ۲۲۰ نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش می‌رویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

وی با بیان اینکه استیضاح باید برای حل مشکل و مسئله باشد، افزود: وقتی وزیری استیضاح می‌شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخص‌های عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می‌کنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل ۲۰ روز بستری بود.

میرتاج الدینی با اشاره به انتشار شایعه‌ای در روز‌های اخیر مبنی بر خودرو و استیضاح گفت: استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح، حاضران در این جلسه و نمایندگان غایب تصدیق می‌کنند نه برای جلوگیری از استیضاح وزیر و دولت خودرویی داده اند و نه کسی برای انصراف از استیضاح خودرویی گرفته است. البته انتظار داشتیم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه صادر شده در مجلس را قرائت کنند. البته مضمون این بیانیه تصدیق می‌کند که نه برای استیضاح کسی خودرویی گرفته و نه خودرویی داده شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: باید به رسانه ملی گوشزد کنم که تو بازجو نیستی! خبرنگار هستی، اینکه به همه نمایندگان پیام دهی که آیا خودرو دریافت کرده اید یا نه، کار شما نیست. مگر شما بازجو هستید؟ من کار شما را آسان می‌کنم. نه هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح نه خودرویی گرفتند و نه وزیر خودرویی داده است. هم ساحت دولت از این موضوع مبراست و هم مجلس.

وی درباره آمار مربوط به عملکرد وزارت صمت گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودرو‌های کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی صنعت ۸ درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی‌کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه‌مند هستند، اما باید به دنبال ریشه‌ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها توجه کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اولین تحریمی که سال ۹۷ ترامپ وضع کرد، تحریم قطعات خودرو بود، ادامه داد: خودتحریمی‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث مشکلات این حوزه شد. من خودم در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه حضور داشتم که در این کمیسیون پیشنهاد واردات خودرو داده شد، چرا این مصوبه از بودجه حذف شد. آیا کم کاری ما بود؟ آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کند که امروز حل مشکل خودرو دو چیز است؟

وی با بیان اینکه از استیضاح کنندگان انتظار داریم که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: آقای سیاهکلی من شما را قبول دارم، راه حل رفع این مشکلات چیست؟ چه موافق چه مخالف براساس تشخیص و تعهد خود رأی می‌دهیم، نباید یکدیگر را به مسئله‌ای محکوم کنیم. 

میرمحمدی: پیام استیضاح وزیر صمت هم‌افزایی بین قوا و حل مشکلات مزمن نیست

سیدجلیل میرمحمدی میبدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدا باید با بیان نکاتی تلنگری به خود و مجلس بزنم، چرا که امروز در مطالب ارائه شده و روز گذشته در مصاحبه‌ها به موضوعاتی اشاره شد که جای تأمل دارد و در جایگاه انصاف جای تأسف دارد، کما اینکه به این نکته اشاره شد که آمار خودرو، معدن و تولید خلاف و غلط است، آمار‌های صادرات خلاف واقع است و این در حالی است که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است اینگونه دستاورد‌های نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم، در حالی که وزیر دولت مردمی با آمار و نمودار و مستند به گزارش مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار، این مطالب را ارائه داده است. اگر با فاطمی امین مشکل دارید، با نظام که مشکل ندارید.

وی افزود: در رسانه‌های داخلی و خارجی برای عملکرد دولت در این حوزه علامت سوال می‌گذارند، چرا با این منطق مصاحبه و مجلس را متهم می‌کنید به اینکه ۴ ماه گذشته ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان داده شده تا استیضاح خود را پس بگیرند، شما با این اقدام یکی از نقطه‌های نظام را می‌زنید و عملکرد دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید، چه پاسخی می‌توان داد آن هم در حالی که در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حتی نام یک نماینده که به قطع شاسی بلند دریافت کرده و استیضاحش را پس گرفته باشد، آورده نشد. در این شرایط چگونه علیه مجلس و دولت مصاحبه کرده و نمایندگان را تهدید می‌کنید.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: استیضاح حق مسلم مجلس است، روی خط منطق جلو بروید. چرا جملات عجیب را مطرح می‌کنید، این چه عبارتی است که وزیر صمت همه دولت را زمینگیر کرده است یا اینکه فاطمی امین نزدیکان خود را به مجلس آورده است یا اینکه پرسنل وزارت صمت را گوشه‌نشین کرده است. در این صورت باید نام آورده و متقن سخن گویید. در این نشست گفته شد حجت شرعی من به شما این است در حالی که این عبارت‌ها در شأن ما نیست، بنابراین تأمل و دقت کنید که مجلس را زیر سوال نبرید.

میرمحمدی تصریح کرد: در خصوص دادن ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان، هم رئیس مجلس، هم هیأت رئیسه، هم سخنگوی مجلس و هم وزیر صمت تکذیب کرده‌اند. با دادستانی مکاتبه شد و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوع را بررسی و تکذیب کرد، سپس یک نماینده استیضاح کننده با استناد به این موضوع به این نکته اشاره می‌شود که وقتی ۴ ماه گذشته قرار بود فاطمی امین را استیضاح کنیم، آمار استیضاح کنندگان تا روز استیضاح ۴۰ به ۶۰ بود، اما ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و آمار‌ها تغییر کرد. در این شرایط از مجلس انقلابی در افکار عمومی چه باقی می‌ماند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنده به پاکی شما شهادت می‌دهم، رئیس مجلسی که سال‌های عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده، حقش این است که در مورد عملکردش اینگونه عمل کنیم. آیا در فضای مجازی تکذیبیه‌ها جایگاهی داشتند. بیایید در سال آخر مجلس بدون حاشیه پیش برویم تا موفق شویم تا فراموش نکنیم این دولت مردمی است و مجلس نیز افتخار انقلابی بودن دارد بنابراین به مردم آدرس غلط ندهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه گفته شد که قرار است کالا‌های خانگی و خودرو از طریق رأی به استیضاح ارزان شود، بیایید منطقی صحبت کنیم. چه اندازه تدبیر خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده دست وزیر بوده است. چطور شد وزیری که ۱۸۸ رأی اعتماد از مجلس کسب کرده بود مجدد امروز جلسه استیضاحش برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به ۲۸ وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکر‌های متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی ۳ سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است، اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعا‌های کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

وی عنوان کرد: صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژد‌های هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می‌زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست، اما تاکید می‌کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می‌شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست‌تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم، اما آیا این مافیا در طی ۲ سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می‌کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیا‌ها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکورد‌های تولید قابل قبول بوده، اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه‌ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی‌های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->